Hvad er en træningstur til Harzen?

24 MCM’er i røde farver.

Kulde, varme, sol, blæst og regn!
Fællesskab og hygge.
Krævende cykelture.
En gul mand der står og peger på et byskilt.
Hekse på tagryggen.
En skihopper der suser over cykelstien.
Storslået naturoplevelse.
En sort hund der løber over vejen under nedkørsel.
Hårdt og godt som en træningstur skal være.

Torsdag d.15 maj

Tidligt op, finde cykeludstyr og bagage frem, over til ham der skal køre, montere cykel på taget og bagagen pakkes. Og ca kl 8 af sted sydpå med højt humør og friske ben.
Stop undervejs mødes med en anden bil får en kop kaffe og hyggesnak.

Fremme ved hytterne i Harzen hen på eftermiddagen, handler ind til aftensmad, gør cyklerne klar og tager en trilletur ca. 45 km, hvor man lige mærker hvilket terræn vi er kommet ned til.

Hjemmelavet aftensmad med kød, pasta, bønner og ostesovs

Aftenshygge med en enkelt øl
cykelsnak m.m.

Fredag d. 16 maj

Morgenmad hvad siger I til en stor dyb tallerken fyldt med grovvalsede havregryn, ovenpå et helt grammy schmidt æble skåret i fine tern, samt en håndfuld mørke rosiner og så lidt flydende sirup samt mælk.  Andre får en gang musli samt brød og kaffe.

Vi samles på cyklerne og bliver opdelt i 3 hold.

Hold 1 - ville køre hurtigt og langt.
Hold 2 - ville køre langt.
Hold 3 - ville køre.

På hold 2 havde vi en fin tur, der var både byspurter og bakkespurter , sol og regn, opture og nedture, der var nogen som missede en frakørsel og fik en kortere tur hjem. Alt i alt en fin tur som gav 112 km i benene så det kunne mærkes.

Senere medens vi sad og hyggede os på terrassen kom der nogen hjem fra hold 1, som virkelig lignede noget katten havde slæbt med hjem (de var vist kørt forkert og kommet ud på over 170 km )

Aftensmaden blev igen en gang pasta, kød og bønner samt sovs som blev fortæret med stor appetit.

Hertil rigelige mængder vand og vin, så stemningen var god til aftenhyggen hos naboerne.

Lørdag d. 17 maj

Dette var dagen hvor de højeste toppe skulle forceres, så tallerkenen med morgenmad blev om muligt fyldt endnu mere, kroppen skulle nu være klar til den store udfordring.

Vi samledes foran hytterne, og hold 1 og 2 ville i dag prøve at køre samlet, medens hold 3 havde deres egen taktik ( først bil så cykel derefter tog, cykel og bil )

Vi drog nu af sted i samlet flok, og den første store udfordring blev Wurmberg, vi fandt cykelstien i Braunlage og herfra gik det opad de næste 5 km med stigningsprocenter på op til 15 %, det var en hård tur, og jeg mødte min grænse på stigninger, måtte stå af kort før toppen for lige at få en kort snak med Steffen og Sten inden den sidste optur. Det blæste og var koldt på toppen, så det gik hurtigt nedad igen.

Herefter fortsatte turen mod Brocken, flere var kolde og udmattede men de fleste fulgte med, og undervejs havde jeg en kæde der sprang, men jeg fik hurtigt hjælp og kunne cykle videre. Turen op til toppen af Brocken var ca 10 km lang med stigninger på op til 10 %, og vejret var ikke lige med os, de sidste km kørte jeg alene i silende regn og blæst, her kom Magnus med Kjeld lige i baghjulet susende forbi uden at hilse,  og jeg måtte have et kort stop før toppen. Vi var en del der frøs, og besluttede hurtigt at køre ned igen, medens andre først ville have en kop kaffe. Nedturen var næsten den værste, jeg tog den stille og roligt, for jeg frøs så meget at jeg havde svært ved at bremse, men vi kom alle godt ned og hjem, dagens tur blev på 106 km.

Senere aftensmad med bøf, løg, tomatsalat, ris og pasta.

Aftenhyggen foregik nu i vores hus, hvor Ingerlise kom med chokoladekage ( dejligt ), og Jan bidrog absolut til underholdningen med hans opfindelse af en vandtæt cykelhjelm der var ved at koge over på vej op af Brocken. Andre var rigtig godt tilfredse med dagens strabadser, og mente det var en stor tilfredsstillelse at have klaret turen til Brocken i sådan et vejr, for så kunne det næsten ikke blive hårdere.

Søndag d. 20 maj.

Igen var der stor appetit under morgenmaden.
Samling til dagens tur, hvor vi blev opdelt i hold, og skulle så mødes til frokost i Stoltsberg. Vi suste derudaf på hold 2 , og jeg erfarede hvordan et telt på ryggen ( tynd jakke ) virker som en glimrende bremse nedad.

Vi fandt et hyggeligt sted i byen til frokostpausen, og nød suppe samt kaffe m.m.,med udsigt til de flotte gamle bygninger, og en masse motorcykler. Der blev også bestilt bord til om aftenen.

Hjemad igen med store stigninger og større splittelse i feltet, jeg fandt ind i et godt samarbejde med Steffen, og vi valgte at køre en lille omvej så dagens tur blev på 122 km.

Nu var det så tid til bad inden vi skulle i byen og spise, man kan somme tider undres over hvor lang tid nogle kan bruge på et bad, nå men alle blev færdige og vi kom af sted. Det tog  lidt lang tid med serveringen, og da maden endelig kom hørte jeg en sige ” jeg kan godt nok ikke lide bønner men hvad pyt” og så røg det hele ned for han var sulten.

En god og hyggelig afslutning på Harzenturen.

Mandag d. 21 maj.

Op til morgenmad, derefter pakke
og montere cykler på bilen, lidt oprydning
og så hjemad.

Tak til alle for en god tur.